ΟΡΘΟΔΟΞΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΟΡΘΟΔΟΞΑ ΘΕΜΑΤΑ | Πως ο Μεγάλος Αγιασμός πίνεται στην Εκκλησία

ΟΡΘΟΔΟΞΑ ΘΕΜΑΤΑ | Πως ο Μεγάλος Αγιασμός πίνεται στην Εκκλησία
Αύριο, 6 Ιανουαρίου 2022, εορτάζουμε τα Θεοφάνεια και καλό θα ήταν να ξέρουμε πότε και πως πίνεται ο Μεγάλος Αγιασμός σύμφωνα με το τυπικό της Εκκλησίας μας.

Αύριο, 6 Ιανουαρίου 2022, εορτάζουμε τα Θεοφάνεια και καλό θα ήταν να ξέρουμε πότε και πως πίνεται ο Μεγάλος Αγιασμός των Θεοφανείων σύμφωνα με το τυπικό της Εκκλησίας μας.

Σύμφωνα με το τυπικό της Εκκλησίας μας, ο Μεγάλος Αγιασμός των Θεοφανείων πίνεται από τους πιστούς πριν το αντίδωρο που θα πάρουν στην Εκκλησία και φυσικά μετά τη Θεία Κοινωνία για όσους Μεταλάβουν. Για να καταναλωθεί ο Μεγάλος Αγιασμός των Θεοφανείων πρέπει να έχει τηρηθεί νηστεία από το βράδυ της παραμονής.

Στην Ελλάδα ο Μεγάλος αγιασμός γίνεται για πρώτη φορά την παραμονή των Θεοφανείων και ονομάζεται σε πολλά μέρη της Ελλάδας «Πρωτάγιαση» ή «Φώτιση», ενώ δεν έχει καμία σχέση με τον μικρό αγιασμό που γίνεται στην αρχή του κάθε μήνα και επίσης στα σπίτια ή σε δημόσιους χώρους.

Με την Πρωτάγιαση, ο ιερέας γυρίζει όλα τα σπίτια και με το Σταυρό και ένα κλωνί βασιλικό «αγιάζει» ή «φωτίζει» (ραντίζει) τους χώρους των σπιτιών για να φύγει μακριά κάθε κακό.

Παλαιότερα, οι λαϊκές δοξασίες συνέδεαν τον φωτισμό των σπιτιών με την εξαφάνιση των καλικάντζαρων, τους οποίους φαντάζονταν να φεύγουν περίτρομοι με την έλευση του ιερέα.

Το τελετουργικό της παραμονής των Θεοφανείων μαρτυρά τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της ημέρας, η οποία θεωρείται ως αποκορύφωμα των προεόρτιων ημερών (ήδη από τις 2 Ιανουαρίου στις ακολουθίες ψάλλονται προεόρτιοι των Θεοφανείων ύμνοι).

Η παραμονή είναι η βασικότερη ημέρα για την προετοιμασία του πιστού να εορτάσει αρμόδια τα Θεοφάνεια του Κυρίου εφόσον ακολουθείτε αυστηρή νηστεία εις πάντα, εκτός Σαββάτου,  ενώ  Μεγάλος αγιασμός «Πρωτάγιαση» ή «Φώτιση», που τελείται την ημέρα αυτή και είναι καθόλα όμοιος και ισόκυρος με τον Μεγάλο Αγιασμό της ημέρας των Φώτων, συνεργεί στον αγιασμό του ανθρώπου και της κτίσης και τον καθαρισμό από την αμαρτία και τη φθορά.

Σύνταξη-Σχολιασμός: orthodoxia.online

You cannot copy content of this page