Κήρυγμα

Κυριακή ΣΤ΄ Ματθαίου 2022 – Το θείο κήρυγμα

Κυριακή ΣΤ΄ Ματθαίου 2022 – Το θείο κήρυγμα
Κυριακή ΣΤ΄ Ματθαίου 2022 Η θεραπεία του παραλυτικού στην Καπερναούμ

Πρωτοπρεσβύτερος Βασίλειος Κ. Γιαννακόπουλος. Το θείο κήρυγμα για την Κυριακή ΣΤ΄ Ματθαίου 2022, 24 Ιουλίου.

Κυριακή ΣΤ΄ Ματθαίου 2022
Η θεραπεία του παραλυτικού στην Καπερναούμ

Η σημερινή Ευαγγελική περικοπή, μας παρουσιάζει έναν δυστυχισμένο άνθρωπο που υπέφερε από την αρρώστια της παραλυσίας. Οι συγγενείς και οι φίλοι του παραλυτικού έμαθαν για τα θαύματα του Ιησού και με πίστη οδήγησαν τον άνθρωπό τους στον Χριστό προκειμένου να τον θεραπεύσει. Μόλις είδε ο Ιησούς τον παραλυτικό, η πρώτη ενέργειά του ήταν να συγχωρήσει τις αμαρτίες του. Η πράξη αυτή του Χριστού σκανδάλισε τους Γραμματείς και Φαρισαίους.

Αντέδρασαν με τη συκοφαντία. Άρχισαν να ψιθυρίζουν προς το λαό ότι ο Χριστός με το να συγχωρεί αμαρτίες, βλασφημεί κατά του Θεού. Αυτή είναι η συνηθισμένη τακτική των συκοφαντών να διασπείρουν ψευδείς κατηγορίες εναντίον των θυμάτων τους. Φυσικά, όποιοι επιδίδονται σε αυτό το «σπορ», θα δουν στη ζωή τους μετά βεβαιότητας τα αποτελέσματα του πνευματικού νόμου!

     Ο Χριστός διέγνωσε τις πονηρές σκέψεις των Γραμματέων και Φαρισαίων. Για να τους αποδείξει τη θεϊκή Του δύναμη είπε προς τον παραλυτικό: «Εγερθείς άρόν σου την κλίνην και ύπαγε εις τον οίκόν σου» (ΜΑΤΘ. 9, 6). Αμέσως ο δυστυχής παραλυτικός αισθάνθηκε μέσα του μία ανανέωση των δυνάμεών του και στάθηκε στα πόδια του προς γενική κατάπληξη και θαυμασμό όλων των παρισταμένων, εκτός των Γραμματέων και Φαρισαίων.

Αυτοί οι θρησκευτικοί άρχοντες του Ιουδαϊκού λαού έβρισκαν πολλές προφάσεις, για να συκοφαντήσουν τα θαύματα του Ιησού και να κλονίσουν την πίστη του λαού. Κατηγορούσαν τον Κύριο ότι θεράπευε την ημέρα του Σαββάτου και δήθεν κατέλυε την αργία της ημέρας, ότι «εν τω άρχοντι των δαιμονίων εκβάλλει τα δαιμόνια» (ΜΑΤΘ. 9, 34) και πολλές άλλες κατηγορίες. Η εσωτερική διαφθορά εκφράζεται με τη διαστρέβλωση των πραγμάτων και με το ψεύδος.  

     Η κάθε αρρώστια δημιουργεί στον άνθρωπο ποικίλα προβλήματα. Αποσυντονίζει τη ζωή του. Καθιστά τον άνθρωπο δυστυχισμένο αν δεν σηκώσει το βλέμμα του προς τον ουράνιο Πατέρα. Βέβαια σήμερα η ιατρική επιστήμη προχώρησε στην αποτελεσματική αντιμετώπιση ποικίλων ασθενειών. Υπάρχουν όμως ακόμη και άλλες ασθένειες που εξακολουθούν να ταλαιπωρούν τον άνθρωπο.

Έτσι ποικίλες ακόμη ασθένειες ταλαιπωρούν τη ζωή μας. Ενώ άλλοι απολαμβάνουν τα αγαθά της ζωής, γελούν, διασκεδάζουν, κινούνται άνετα, υπάρχουν και εκείνοι που περνούν τις ημέρες τους πάνω στο κρεβάτι του πόνου. Όμως και αυτοί οι άνθρωποι δεν θα πρέπει να απογοητεύονται αλλά να ζητάνε τη βοήθεια του Θεού και να κάνουν υπομονή. Γιατί η κάθε δοκιμασία στη ζωή μας δημιουργεί τις προϋποθέσεις για να πλησιάσουμε τον Θεό και να αποκαταστήσουμε τη σχέση μας μαζί Του.

     Η ασθένεια είναι δωρεά και ευλογία του Θεού! Ας ακούσουμε τι έλεγε ο αείμνηστος Αρχιμανδρίτης Αιμιλιανός Σιμωνοπετρίτης: «Η ασθένεια είναι από τα ωραιότερα, δυνατώτερα και σοβαρώτερα δωρήματα του Θεού στον άνθρωπο, διότι είναι ενδεικτικό ενδιαφέροντος και επικύψεως του Θεού επάνω μας. Η ασθένεια, ιδιαίτερα αυτή που οδηγεί στον θάνατο, είναι μία από τις εξαιρετικές δωρεές του Θεού προς τον πεπτωκότα άνθρωπο, για να μπορέση, χειραγωγούμενος μέσω αυτής, να ανέλθη και να επιστρέψη στην παλαιά κατάστασι, στην οποία την είχε πλάσει ο Θεός.

Όποιος δεν έχει ασθένειες, κατά κανόνα είναι αδόκιμος για την βασιλεία των ουρανών και ανώριμος για την ζωή αυτή· μοιάζει με καραβάκι, το οποίο δεν μπήκε ακόμη στην θάλασσα, και δεν ξέρομε αν θα αντέξη στα κύματα». (Προσμονή Θεού-Λόγοι περί ασθενείας, πόνου και θανάτου, σελίδα 76).

     Στο σημερινό θαύμα ο Κύριος δίνει ιδιαίτερη σημασία στη θεραπεία της ψυχής και έπειτα του σώματος. Γι’ αυτό και συγχωρεί πρώτα τις αμαρτίες του παραλυτικού και μετά τον θεραπεύει. Η υγεία της ψυχής πολλές φορές σχετίζεται με την υγεία του σώματος. Όταν πάσχει η ψυχή πάσχει και το σώμα. Συνήθως οι αμαρτίες οδηγούν στην ασθένεια του σώματος. Βέβαια αυτό δεν είναι ο κανόνας.

Γιατί ξέρουμε πολλές περιπτώσεις αγίων ανθρώπων που βασανίζονταν από ασθένειες, όπως οι τρεις νέοι Άγιοι της Εκκλησίας μας, ο Άγιος Πορφύριος ο Καυσοκαλυβίτης, ο Άγιος Ιάκωβος ο Τσαλίκης και ο Άγιος Παΐσιος ο Αγιορείτης, οι οποίοι βασανίζονταν από ποικίλες ασθένειες. Αλλά το μεγαλύτερο παράδειγμα είναι ο Απόστολος Παύλος, ο οποίος βασανιζόταν από ασθένεια, την οποία τελικά δεν του τη θεράπευσε ο Κύριος για την ψυχική του ωφέλεια!

     Αγαπητοί μου φίλοι, θα τελειώσουμε με μία στάση και πάλι στην υποκρισία των Γραμματέων και Φαρισαίων. Οι υποκριτικοί τύποι ποτέ δεν έλειψαν από τις κοινωνίες των ανθρώπων. Υπάρχουν σε όλους τους κοινωνικούς τομείς και θεσμούς. Οι ίδιοι παραβάτες των νόμων κραυγάζουν υποκριτικώς για δήθεν αξιόποινες πράξεις των άλλων. Βέβαια υποκριτικούς τύπους δυστυχώς βρίσκουμε και μέσα στον εκκλησιαστικό χώρο, οι οποίοι έχουν σχηματισμένο χαμόγελο στα χείλη τους και μέσα τους έχουν όλη την κακία. 

Ο Χριστός κήρυξε τη διαφάνεια στις πράξεις μας. Καυτηρίασε την υποκρισία σε πολλά σημεία του Ευαγγελίου! Η υποκρισία διχάζει την προσωπικότητα του ανθρώπου και τον καθιστά δυστυχή. Ο ειλικρινής δεν φοβάται για τη φωτεινότητα των πράξεών του. Και αυτή η φωτεινότητα των πράξεων καταξιώνει την ύπαρξή μας. Αυτή την ανθρώπινη καταξίωση κήρυξε και δίδαξε ο Χριστός. 

Πρωτοπρεσβύτερος Βασίλειος Κ. Γιαννακόπουλος
Εφημέριος Ιερού Ναού Αγίου Αλεξίου Αιγίου

You cannot copy content of this page