ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ - ΒΙΝΤΕΟ

Τι είπε ο Χριστός για τη φιλοξενία;

Άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς: Γιατί ο Χριστός είπε, «Ουκ ήλθον βαλείν ειρήνην αλλά μάχαιραν»

Newsletter

   

Την Πέμπτη 8 Ιουνίου το απόγευμα ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων πραγματοποίησε διαδικτυακή ομιλία στη σειρά των εκπομπών «Επισκοπικός Λόγος» και ανέπτυξε το θέμα: «Φιλοξενία: το αντίτιμο του Παραδείσου».

Ο διαδικτυακός «Επισκοπικός Λόγος» μεταδίδεται κάθε Πέμπτη στις 7:00 μ.μ. στην ιστοσελίδα της Ιεράς Μητροπόλεως, στην αντίστοιχη σελίδα στο Facebook, στο κανάλι στο Youtube καθώς και στον ραδιοφωνικό σταθμό της Ιεράς Μητροπόλεως μας «Παύλειος Λόγος 90.2 FM».

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Παντελεήμων στη διαδικτυακή ομιλία του ανέφερε μεταξύ πολλών άλλων: Πριν από λίγες ημέρες εορτάσαμε τη μεγάλη εορτή της Πεντηκοστής και της επιφοιτήσεως του παναγίου Πνεύματος στο υπερώο της Ιερουσαλήμ, στο οποίο ευρίσκοντο οι μαθητές του Κυρίου, κατά την υπόδειξη του Χριστού. Η επιφοίτηση του Παναγίου Πνεύματος έγινε με τη σύμπραξη και των άλλων δύο προσώπων της αγίας Τριάδος, καθώς το άγιο Πνεύμα εκπορεύεται από τον Πατέρα, εκπληρώνοντας την υπόσχεση του δευτέρου προσώπου της αγίας Τριάδος, του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, του Υιού και Λόγου του Θεού. Γι᾽ αυτό και η εορτή της Πεντηκοστής θεωρείται ως εορτή της αγίας Τριάδος.

Επειδή όμως κανείς δεν έχει δεί τον Θεό, «Θεόν ουδείς εώρακε πώποτε», όπως γράφει ο ευαγγελιστής Ιωάννης, οι βυζαντινοί αγιογράφοι, θέλοντας να απεικονίσουν την αγία Τριάδα, χρησιμοποιούν ένα συμβολικό τρόπο αποτυπώσεως, χρησιμοποιούν την παράσταση της φιλοξενίας του Αβραάμ. Καθώς, λοιπόν, εορτάσαμε, όπως είπαμε, πριν από λίγες ημέρες την εορτή της Πεντηκοστής, την εορτή της αγίας Τριάδος, είναι, νομίζω, ευκαιρία να μιλήσουμε σήμερα για τη μεγάλη αρετή της φιλοξενίας.

Τι είπε ο Χριστός για τη φιλοξενία;

Όταν μίλησε για τη Δευτέρα Παρουσία, είπε ότι θα παρουσιαστεί ο Κύριος του ουρανού και της γης επάνω στον θρόνο του, θα χωρίσει τους ανθρώπους και θα βάλει άλλους στα δεξιά και άλλους στα αριστερά του. Και το κριτήριο του διαχωρισμού; Το μέτρο της κολάσεως ή της σωτηρίας; Κάτι πολύ απλό. «Ελάτε», λέγει, «οι ευλογημένοι του Πατρός μου, και κληρονομήσετε τη Βασιλεία του Θεού, γιατί πείνασα και μου δώσατε να φάω, δίψασα και με ποτίσατε, ξένος ήμουν και με φιλοξενήσατε …» (Ματθ. 25.35). Τα αντίθετα θα πεί στους ανελεήμονες και αφιλόξενους.

Βλέπετε πως η φιλοξενία, συνδυασμένη με τη φιλανθρωπία, θα είναι αιτία της αθωώσεως ή κατακρίσεώς μας; Και το πιο σημαντικό είναι ότι, φιλοξενώντας έναν οποιονδήποτε ξένο, τον Χριστό φιλοξενείς. Το είπε ο Χριστός: «Εφόσον κάνετε κάτι, ελεείτε, φιλοξενείτε και τον πιο ελάχιστο, εμένα φιλοξενείτε». Είπαν οι αρχαίοι: «Μαζί με τον ξένο συμπορεύεται ο Θεός». Και αυτό δεν είναι μόνο σοφό αλλά και χριστιανικό. Πίσω από τον κάθε ξένο που χτυπά την πόρτα σου, δες τον Θεό σου.

Με μία φιλοξενία αδιάκριτη, αγόγγυστη, πλουσιοπάροχη, κατά το δυνατό, «τον Παράδεισο αγοράζουμε», έλεγε ο άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Επομένως, θα πρέπει να την επιδιώκουμεorthodoxiaonline και όχι να την αποφεύγουμε. Χτύπησε κάποιος την πόρτα σαν γνωστός ή φίλος ή εχθρός ή φτωχός και κουρελής; Υποδέξου τον με καλωσύνη, με αγάπη, με προθυμία σαν τον μεγαλύτερό σου ευεργέτη, γιατί πράγματι είναι ευεργέτης σου, εφόσον φροντίζοντάς τον, κάνεις ένα βήμα προς τον Παράδεισο, περιποιείσαι τον ίδιο τον Θεό.

Αλλά φιλοξενία δεν είναι μόνο αυτό, δηλαδή να περιποιηθείς τον οποιονδήποτε στο σπίτι σου, φιλοξενία είναι να προσφέρεις και ο,τι μπορείς στους αναγκεμένους ξένους και αδελφούς. Και υπάρχουν τόσοι πολλοί στις ημέρες μας. Όλοι αυτοί μας δίνουν μια ευκαιρία να δείξουμε τη φιλόξενη διάθεσή μας, να δείξουμε την αγάπη μας και να διακονήσουμε στα πρόσωπά τους τον ίδιο τον Χριστό.

Ας μην αμελούμε τη φιλοξενία, αλλά ας την προσφέρουμε με προθυμία και αγάπη, γιατί με αυτή την προσφορά μας συγκεντρώνουμε το αντίτιμο, με το οποίο θα αγοράσουμε τον Παράδεισο.