Ερώτησις προς τον μέγα Γέροντα (αββά Βαρσανούφιο): Επειδή τους πόδας και τας χείρας ρευματίζομαι σφοδρώς και ευλαβούμαι, μήπως εκ των δαιμόνων εστί….
Τι δε εστί, και ο βλέπω κατ’ όναρ άγρια θηρία ;
Απόκρισις: Μη λυπηθής, αγαπητέ μου ου γαρ των δαιμόνων εστίν, ως νομίζεις…. Περί δεν των ενυπνίων των άγριων θηρίων, φαντάσματα εισί δαιμόνων, θελόντων σε πλανήσαι δια τούτων πιστεύσαι, ότι το πάθος σου εξ΄αυτών των δαιμόνων εστίν αλλά καταργεί αυτούς ο Κύριος τω ρήματι του στόματος αυτού, ευχαίς αγίων. Αμην.
Μη λυπάσαι, του απαντά ο αββάς. Δεν προέρχεται από τους δαίμονες αυτό, όπως νομίζεις.
Μια τάση που έχουν σήμερα οι άνθρωποι.
Όπως λέγαμε και άλλη φορά, και σήμερα, καθώς δεν έχουμε το κουράγιο να αντιμετωπίσουμε τα πράγματα όπως είναι, αλλά θέλουμε να πάμε πλαγίως και να ρίξουμε, τρόπον τινά, εύκολα οι άνθρωποι να αποδίδουν κάτι στους δαίμονες.
Σήμερα δίνουν και παίρνουν τα μάγια. «Μου έκαναν μάγια, έχω μάγια, υποφέρω από μάγια». Και στις εκατό φορές, ζήτημα αν μια φορά πράγματι συμβαίνει κάτι από μάγια. Ότι υπάρχουν μάγια, υπάρχουν, Αλλά, αν ακούσετε εκατό ανθρώπους να λένε ότι υποφέρουν από μάγια, η μία περίπτωση από αυτές θα είναι από μάγια. Οι άλλες, οι ενενήντα εννέα, όχι.
Όμως δεν είναι μόνο αυτό. Πάρα πολύ συχνά – τουλάχιστον εγώ το συναντώ πολύ συχνά- έχουν τέτοια πεποίθηση οι άνθρωποι σ’αυτό που λένε – «Υποφέρω από δαίμονες, με κυνηγούν οι δαίμονες, δεν με αφήνουν οι δαίμονες, έχω μέσα μου τους δαίμονες»- ώστε δεν υπάρχει δυνατότητα να τους πείσεις ότι μπορεί να συμβαίνει και κάτι άλλο. Πάρα πολλοί είναι αυτοί οι οποίοι το πιστεύουν κάτι τέτοιο.
Σήμερα, όπως σε τόσα άλλα, θα λαμβάνουμε και εδώ υπ’όψιν τις γνώσεις που έχουμε. Στον τομέα αυτό ξέρουμε αρκετά και μπορούμε άνετα να πούμε ότι δεν είναι από τον διάβολο πολλές από τις περιπτώσεις που θεωρούνται ότι είναι. Ότι υπάρχουν και οι δαίμονες, ότι ενεργούν και οι δαίμονες, ναι. Όμως άλλο είναι να νομίζεις ότι εκατό περιπτώσεις είναι από το διάβολο, και άλλο να είναι μόνο οι δέκα ή μόνο οι πέντε και όχι οι εκατό.
Αν ζούσε σήμερα ο αββάς Βαρσανούφιος, δεν θα τα έλεγε έτσι όπως τα είπε σχετικά με τα άγρια θηρία που έβλεπε ο ερωτών στα όνειρα του, ότι δηλαδή ήταν φαντασίες δαιμονικές. Ότι μπορεί να είναι και φαντασίες δαιμονικές, ναι. Αλλά δεν είναι , σώσει και καλά, φαντασίες δαιμονικές τα άγρια θηρία που βλέπει κανείς τη νύχτα. Πολλά όνειρα μπορεί αν προέρχονται από τον διάβολο αλλά μπορεί και από άλλους λόγους.
Εάν, επαναλαμβάνω, ο αββάς Βαρσανούφιος ζούσε στη δική μας εποχή και δεχόταν μια τέτοια ερώτηση, θα έλεγε : «Ναι μεν τα άγρια θηρία μπορεί να είναι από τους δαίμονες, αλλά μπορεί και να μην είναι». Παράξενα πράγματα όχι μόνο στα όνειρα μπορεί να έρθουν σε έναν άνθρωπο, αλλά και ενώ είναι ξύπνιος.
π. Συμεών Κραγιόπουλος
Βιβλίο : «…πάντα συνεργεί εις αγαθόν»
Σελ 84-86. Εκδόσεις Πανόραμα Θεσσαλονίκης
Συντάκτης π. Σπυρίδων Σκουτής