ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ-Blog

Ψυχοσάββατο 2021: Η ζωή μετά το θάνατο

Ψυχοσάββατο 2021: Η ζωή μετά το θάνατο
Ο θάνατος κληρονομείται λόγω της ασθένειας της ανθρώπινης φύσης, και ΟΧΙ ΩΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΕΝΟΧΗ ΚΑΙ ΤΙΜΩΡΙΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΕΟ. 

Μιχαήλ Χούλης
Θεολόγος καθηγητής

Ο θάνατος κληρονομείται λόγω της ασθένειας της ανθρώπινης φύσης, και ΟΧΙ ΩΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΕΝΟΧΗ ΚΑΙ ΤΙΜΩΡΙΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΕΟ. 

Κληρονομούμε δηλαδή την φθαρτή και θνητή φύση των πρωτοπλάστων. Στον κατάλληλο καιρό ο Θεός με την ενανθρώπηση του Υιού Του, και μέσω της Εκκλησίας και των μυστηρίων πλέον, δίνει τη δυνατότητα στον άνθρωπο να καταργήσει το θάνατο (δια του θανάτου εις την Ζωήν…).

Ο θάνατος, για μας τους χριστιανούς, δεν είναι το τέλος της ζωής μας, αλλά η αρχή μιας νέας ζωής κοντά στον Θεό. ΌΣΟΙ ΕΝΩΝΟΝΤΑΙ ΜΕ ΤΟΝ ΧΡΙΣΤΟ ΔΕΝ ΦΟΒΟΥΝΤΑΙ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ, ΑΛΛΑ ΤΟΝ ΘΕΩΡΟΥΝ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΖΩΗ. Αυτό το βλέπουμε σε εκατομμύρια αγίους και μάρτυρες της πίστεως, που έφυγαν με χαρά και ελπίδα προς τον Χριστό. Κατά την ώρα του θανάτου θα δει κανείς και την παραμικρή πράξη που έκανε στην ζωή του, όπως βλέπει σε κλάσματα δευτερολέπτου κάποια μικρή ακαθαρσία μέσα σε ένα ποτήρι νερό. Η ζωή της ψυχής, μετά την έξοδό της από το σώμα και μέχρι την Δευτέρα Παρουσία του Χριστού, κατά την οποία θα ενωθεί με το αναστημένο σώμα της, λέγεται ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΨΥΧΩΝ.

Κατά την Μεταμόρφωση του Χριστού εμφανίστηκαν οι δύο μεγάλες προφητικές φυσιογνωμίες της Παλαιάς Διαθήκης, ο Μωυσής και ο προφήτης Ηλίας, και συνομιλούσαν μαζί Του. Άρα ως ψυχές ζούσαν. Και ο Χριστός, στον δεξιό ληστή που Τον ομολόγησε, διαβεβαίωσε: «ΑΛΗΘΕΙΑ ΣΟΥ ΛΕΩ, ΣΗΜΕΡΑ ΘΑ ΕΙΣΑΙ ΜΑΖΙ ΜΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ» (Λουκ. 23,43). Επομένως, μετά τον θάνατο του ανθρώπου η ψυχή υπάρχει, δεν χάνεται.

Τα σώματα που κατέκαψε η φωτιά και που εξαφάνισε η φθορά, θα τα ξαναδώσει η γη σώα και ακέραια. Όλα τα μέρη που λείπουν από τον άνθρωπο θα αναπληρωθούν και θα παρουσιαστεί ολόκληρος ο άνθρωπος. ΑΥΤΟ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΟΤΙ ΘΑ ΕΧΟΥΜΕ ΤΟ ΔΙΚΟ ΜΑΣ ΣΩΜΑ (ΕΝΔΟΞΟ ΠΛΕΟΝ) ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΟΜΩΣ ΔΕΝ ΘΑ ΥΠΟΚΕΙΤΑΙ ΣΤΗΝ ΦΘΟΡΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ. Οι ψυχές των αγίων, επειδή διαθέτουν αγάπη και έχουν κοινωνία με τον Θεό, δια του Θεού γνωρίζουν την κατάστασή μας, μας ακούνε, δέχονται τις προσευχές μας και παρακαλούν τον Θεό για μας. Αυτό γίνεται δια της Χάριτος, λόγω της ενότητάς τους με τον Θεό.

Είναι αποκάλυψη, μέσω των Πατέρων και αγίων της Εκκλησίας μας, ότι και οι κολασμένοι θα δέχονται την αγάπη του Θεού. Ο Θεός θα αγαπά ισότιμα όλους τους ανθρώπους, και δικαίους και αμαρτωλούς, αλλά ΔΕΝ ΘΑ ΑΙΣΘΑΝΟΝΤΑΙ ΟΛΟΙ ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΙΔΙΟ ΒΑΘΜΟ ΚΑΙ ΤΡΟΠΟ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΑΓΑΠΗ. Σε άλλους θα ακτινοβολεί η Χάρη του ως αγάπη και άλλοι θα την νοιώθουν ως φωτιά που καίει. Η κόλαση δεν είναι η απουσία του Θεού, αλλά η παρουσία του Θεού ως φωτιάς. Σ’ ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΘΑ ΦΤΑΙΕΙ Ο ΘΕΟΣ, ΑΛΛΑ ΕΜΕΙΣ ΜΕ ΤΗ ΖΩΗ ΠΟΥ ΚΑΝΑΜΕ ΟΣΟ ΖΟΥΣΑΜΕ ΨΥΧΟΣΩΜΑΤΙΚΑ.

Οι άνθρωποι όμως που μετανόησαν στην πράξη, αλλά λόγω του θανάτου τους δεν μπόρεσαν να ολοκληρωθούν και να βαδίσουν στον δρόμο του Θεού, ΣΩΖΟΝΤΑΙ ΜΕ ΤΙΣ ΕΥΧΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΜΝΗΜΟΣΥΝΑ ΠΟΥ ΚΑΝΕΙ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ. ΣΤΟΝ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ ΘΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΔΙΑΡΚΗΣ ΠΡΟΟΔΟΣ ΠΡΟΣ ΕΥΤΥΧΕΣΤΕΡΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ, αλλά στην κόλαση λόγω της φιλανθρωπίας του Θεού δεν βαδίζει ο κολασμένος σε βαθύτερη δυστυχία και τιμωρία, αλλά παραμένει στάσιμος στην θέση που βρίσκεται για πάντα.

Τέλος, Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΣΩΖΕΤΑΙ ΚΑΙ ΑΓΙΑΖΕΤΑΙ ΙΔΙΩΣ ΜΕ ΤΟ ΒΑΠΤΙΣΜΑ, ΤΗΝ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗ ΘΕΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ. Απαραίτητη στάση στη ζωή μας είναι η άσκηση (προσευχή, νηστεία, ταπείνωση, αγάπη κ.α.), διότι τα μυστήρια δεν επενεργούν μαγικά, αλλά μόνο αν με τη θέλησή μας στη πράξη ζούμε το μυστήριο του Θεού με τον υγιή χριστιανικό τρόπο ζωής μας.

Περίληψη από το σπουδαίο βιβλίο του Σεβ. Μητροπολίτη Ναυπάκτου Ιεροθέου, Η ΖΩΗ ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟΝ, με λίγες προσθέσεις μου, έκδ. Ιεράς Μονής Γενεθλίου Θεοτόκου (Πελαγίας), 2009