Advertisements
 
Advertisements
ΟΡΘΟΔΟΞΑ ΘΕΜΑΤΑ

Από πού προέρχεται ο πειρασμός και πως εξελίσσεται

Το μάτι ,μάτια
Όσιος Θεοφάνης ο Έγκλειστος: Ο πειρασμός προέρχεται από την σάρκα, τον κόσμο και τον διάβολο.
Advertisements

Εξελίσσεται συνήθως με τα εξής στάδια:

Advertisements

A. Εμφανίζεται στον νου μια άσχημη σκέψη ή προσβάλλεται μια αίσθηση. Τα μάτια π.χ. αντικρύζουν μια αισχρή εικόνα. Αυτό αποτελεί την αρχή του πειρασμού. Στο στάδιο αυτό δεν υπάρχει αμαρτία και ενοχή, διότι βρισκόμαστε ακόμα στην φάση της προσβολής ή της ακούσιας επιθέσεως του εχθρού. Εάν εσείς αντιδράσετε αμέσως και στραφείτε προς τον Κύριο, κερδίσατε ένα στεφάνι.

Εάν όμως δεν εναντιωθείτε, αλλ’ αρχίσετε ν’ απασχολείσθε με την σκέψη ή την εικόνα, αυτό δεν είναι καλό σημείο. Η ψυχή σας κλονίσθηκε. Παρ’ όλα αυτά έως εδώ δεν έχουμε ακόμα αμαρτία. Έγινε όμως ένα βήμα προς αυτή.

Advertisements

Υπάρχουν αισχροί λογισμοί επίμονοι, λογισμοί που δεν φεύγουν εύκολα ή που ξαναγυρίζουν. Μη σας κουράζει αυτό. Είναι έργο του εχθρού. Εάν εσείς εκδηλώνετε κάθε φορά την άμεση αντιπάθεια σας απέναντι τους και καταφεύγετε συχνά στον Κύριο, βρίσκεσθε σε καλή πνευματική κατάσταση. Οι πειρασμοί τότε υποχωρούν και εξαφανίζονται.

Έρχονται λοιπόν αισχροί λογισμοί; Διώξτε τους. Έρχονται ξανά; Ξαναδιώξτε τους. Επιμένουν; Επιμένετε και σεις στο να τους διώχνετε. Το ίδιο έκαναν και οι παλαιοί Πατέρες. Δίδασκαν μάλιστα ότι όσο γρηγορώτερα διώχνει κανείς τον πρώτο κακό λογισμό, τόσο γρηγορώτερα ελευθερώνεται από τον πόλεμο του εχθρού.
Όποιος όμως καθυστερεί και αρχίζει ν’ ασχολείται προς την πτώση. με τον πειρασμό, τότε θα κάνει και το δεύτερο βήμα.

Β΄ Η ενασχόληση με τον πειρασμό, ή η συζήτηση μαζί του, αποτελεί την δεύτερη φάση του. Δεν υπάρχει ακόμα η αμαρτία, αλλά γίνεται πλέον η αρχή της.

Advertisements

Γ. Η τρίτη φάση είναι μια ικανοποίηση ή μια ευχαρίστηση που προκαλείται με την παράταση του πειρασμού. Εδώ μπορεί να μην έχουμε την διάπραξη της αμαρτίας, έχουμε όμως μια ακάθαρτη πλέον κατάσταση. Συμβαίνει μάλιστα η βίωση της ηδονής να δημιουργείται ξαφνικά, χωρίς ενεργό συμμετοχή της βουλήσεως μας.

Δ. Το τέταρτο σκαλοπάτι προς την αμαρτία είναι η κάμψη της θελήσεως, έστω κι αν δεν έχουμε τελικά συγκατάθεση. Στο σημείο αυτό υπάρχει ενοχή, διότι στα αισθήματα μας δεν μπορούμε πάντοτε να κυριαρχούμε, στην θέληση μας όμως κυριαρχούμε. Ωστόσο δεν έχουμε έμπρακτη αμαρτία, βρισκόμαστε όμως στα πρόθυρα της.

Ε. Η πέμπτη φάση είναι η συγκατάθεση στην αμαρτία, ή η απόφαση να αμαρτήσει κανείς. Εδώ έχουμε οπωσδήποτε αμαρτία, αμαρτία όμως εσωτερική.

Advertisements

ΣΤ΄. Μετά ακολουθεί η τελευταία φάση, δηλαδή η διάπραξη της αμαρτίας. Εδώ έχουμε την ολοκληρωμένη πτώση, την καταστροφή της ψυχής, την στέρηση της Θείας Χάριτος, την υποταγή στην εξουσία του εχθρού.

Οσίου Θεοφάνη του εγκλείστου. Απανθίσματα επιστολών.
εκδ. Ιερά Μονή Παρακλήτου, Ωρωπός Αττικής 2018, (έκδοση 13η).