Κήρυγμα

Πως ο Χριστός ξεκίνησε τη δημόσια δράση Του

Πως ο Χριστός ξεκίνησε τη δημόσια δράση Του
Κήρυγμα: Πρωτοπρεσβύτερος Βασίλειος Γιαννακόπουλος, Κυριακή μετά τα Φώτα: Το αυθεντικό μήνυμα της Εκκλησίας.

Κήρυγμα: Πρωτοπρεσβύτερος Βασίλειος Γιαννακόπουλος, Κυριακή μετά τα Φώτα: Το αυθεντικό μήνυμα της Εκκλησίας.

Ο Κύριος μετά την Βάπτισή Του στον Ιορδάνη ποταμό από τον Τίμιο Πρόδρομο αποσύρθηκε στην έρημο, όπου εκεί νίκησε τον πειραστή διάβολο. Έπειτα, όπως μας πληροφορεί το Ευαγγελικό ανάγνωσμα της Κυριακής μετά τα Φώτα, όταν ο Κύριος πληροφορήθηκε ότι ο Ιωάννης ο Βαπτιστής φυλακίσθηκε, αναχώρησε για την Γαλιλαία. Γιατί όμως αναχώρησε για εκείνο τον προορισμό;

Το έκανε αυτό ο Κύριος για να μας διδάξει να μην ρίχνουμε μόνοι μας τον εαυτό μας στους πειρασμούς, αλλά να τους αποφεύγουμε. Το να μη βάζουμε τον εαυτό μας σε κίνδυνο δεν είναι αξιοκατάκριτο. Αξιοκατάκριτο είναι όταν βρεθούμε σε κίνδυνο, να μην τον αντιμετωπίζουμε με γενναιότητα. Ο Θεός είναι ο στοργικός Πατέρας που προνοεί για τα παιδιά Του και τα σκεπάζει από κάθε κίνδυνο, αρκεί εμείς να Του το επιτρέπουμε. Εξαρτάται από τη δική μας ελευθερία.

     Ο Θεός θα μας φυλάξει από την αμαρτία, αν κι εμείς δεν παίζουμε με την αμαρτία. Ο Θεός θα μας φυλάξει από την αμαρτία, αν κι εμείς φιλότιμα αγωνιζόμαστε να φυλάττουμε τις αισθήσεις και την καρδιά μας καθαρά από την αμαρτία. Θα μας προστατεύσει από κακούς ανθρώπους, αν κι εμείς δεν σχετιζόμαστε μαζί τους. Θα μας προστατεύσει από κινδύνους που απειλούν τη ζωή μας, αν κι εμείς δεν την εκθέτουμε σε αυτούς. Η σχέση μας με τον Θεό πρέπει να είναι μία ζωντανή σχέση. Χρειάζεται η μεταξύ μας συνεργασία. Ο Θεός μας αγαπά πολύ και θέλει να μας έχει κοντά Του. Από την άλλη μεριά όμως μας αφήνει και ελεύθερους, να επιλέξουμε εμείς αν θέλουμε να αποδεχθούμε αυτή την αγάπη του Θεού. Δεν μας θέλει με το ζόρι κοντά Του. Σέβεται την ελευθερία μας και προσπαθεί με διάφορα μηνύματα να μας προσεγγίσει, προκειμένου να ενωθούμε μαζί Του.

     Ο Κύριος άφησε την Ναζαρέτ και κατοίκησε στην Καπερναούμ, την οποία κατέστησε κέντρο της δημόσιας δράσης Του που μόλις άρχιζε. Έτσι, γράφει ο Ευαγγελιστής Ματθαίος, εκπληρώθηκε η προφητεία του Προφήτη Ησαΐα: «Η χώρα του Ζαβουλών και η χώρα του Νεφθαλείμ, εκεί που ο δρόμος πάει για τη θάλασσα και πέρα από τον Ιορδάνη, η Γαλιλαία που την κατοικούν ειδωλολάτρες, οι άνθρωποι που κατοικούν στο σκοτάδι είδαν φως δυνατό. Και για όσους μένουν στη χώρα που τη σκιάζει ο θάνατος ανέτειλε ένα φως για χάρη τους» (ΜΑΤΘ. 4, 15-16).

Ποιο είναι αυτό το φως; Είναι ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός! Φως όχι απλώς μεγάλο, έντονο, αλλά το μόνο αληθινός Φως. Και αυτό γιατί είναι ο Ίδιος ο Θεός. Δεν είναι δυνατόν να συγκριθεί με τα αισθητά φώτα, ούτε με τον αισθητό ήλιο. Ο Κύριος είναι το μόνο αληθινό Φως, ο Ήλιος της Δικαιοσύνης, που χαρίζει μεν στους ανθρώπους και το υλικό φως, αλλά κυρίως τους φωτίζει πνευματικά.

     Ο Ιησούς Χριστός είναι το Φως που φωτίζει φιλάνθρωπα τους ανθρώπους για να τους φέρει στη θεογνωσία και στην αλήθεια, για να τους απαλλάξει από την πλάνη, τη δεισιδαιμονία και την ειδωλολατρία. Είναι Φως αγιότητας και κάθε τελειότητας, την οποία έχει από τον Εαυτό Του σε άπειρο βαθμό. Ο Ιησούς Χριστός είναι Φως που χαρίζει ζωή και αθανασία, χαρά, ειρήνη και ελπίδα. Είναι Φως που μεταμορφώνει και αγιάζει τον άνθρωπο. Να εκτιμήσουμε αυτό το Φως, που κι εμείς απολαμβάνουμε μέσα στην Εκκλησία. Να το ποθούμε και να επιδιώκουμε να μας φωτίζει όλο και περισσότερο. Μην ψάχνουμε να βρούμε τη σωτηρία μας σε άλλα φώτα επίγεια και φθαρτά. Δυστυχώς στην πατρίδα μας έχουν εμφανισθεί διάφορες αιρέσεις από την Δύση ή διάφορες ανατολικές θρησκείες, που σκοτίζουν την ανθρώπινη ψυχή και δεν τη φωτίζουν.

     Ο Κύριος άρχισε τη δημόσια δράση Του λέγοντας τα εξής: «Μετανοείτε· ήγγικε γαρ η βασιλεία των ουρανών» (ΜΑΤΘ. 4, 17). Μετανοείτε, διότι πλησίασαν οι ημέρες κατά τις οποίες ο Μεσσίας θα εγκαθιδρύσει και στη γη την Βασιλεία των Ουρανών με τη νέα πνευματική και αγία ζωή, η οποία θα μεταδίδεται μέσα στην Εκκλησία Του δια των Ιερών Μυστηρίων. Ο Χριστός κηρύττει ό,τι και ο Πρόδρομός Του: μετάνοια. Αυτή την εντολή έδωσε και στους αγίους Αποστόλους Του μετά την Ανάστασή Του: «κηρυχθήναι επί τω ονόματι αυτού μετάνοιαν και άφεσιν αμαρτιών εις πάντα τα έθνη» (ΛΟΥΚΑ 24, 47). Δηλαδή, «να κηρυχθεί στο όνομά του μετάνοια και άφεση αμαρτιών σε όλα τα έθνη» (ΛΟΥΚΑ 24, 47). Αυτό είναι το αυθεντικό μήνυμα της Εκκλησίας: η προτροπή σε διαρκή μετάνοια. Να μετανοούμε για τις αμαρτίες μας, διότι αυτές μας χωρίζουν από τον Θεό.

     Η μετάνοια ολοκληρώνεται στο Ιερό Μυστήριο της Εξομολόγησης. Χωρίς τη συμμετοχή μας στο Μυστήριο αυτό δεν μπορούμε να κοινωνάμε του Αχράντου Σώματος και του Τιμίου Αίματος του Χριστού μας. Με την μετάνοια αλλάζουμε τρόπο σκέψης και συμπεριφοράς. Αυτή είναι η Ορθόδοξη παιδεία που οφείλουμε να δώσουμε στα παιδιά μας: να τους διδάξουμε τη ζωή της μετανοίας και του αγιασμού. Πρωτίστως με τη ζωή μας, με το παράδειγμά μας. Αυτό οφείλουμε να επιδιώκουμε όσοι ειλικρινά θέλουμε να σώσουμε την ψυχή μας; να ακούμε και να διαβάζουμε κήρυγμα μετανοίας· ό,τι πραγματικά ωφελεί, εμπνέει σε αγία ζωή, βοηθά σε αυτογνωσία, διόρθωση και κάθαρση από τα πάθη. Μακάρι να μας αξιώσει ο Κύριος να ζούμε όλο και βαθύτερα την μετάνοια, ώστε να πλημμυρίζει την ύπαρξή μας το Φως του Χριστού. 

Πρωτοπρεσβύτερος Βασίλειος Γιαννακόπουλος
Εφημέριος Ιερού Ναού Αγίου Αλεξίου Αιγίου

You cannot copy content of this page