Κήρυγμα

Πρωτοπρεσβύτερος Βασίλειος Κ. Γιαννακόπουλος: Στο πρόσωπο του Χριστού επαληθεύονται οι προφητείες

Πρωτοπρεσβύτερος Βασίλειος Κ. Γιαννακόπουλος: Στο πρόσωπο του Χριστού επαληθεύονται οι προφητείες
Πρωτοπρεσβύτερος Βασίλειος Κ. Γιαννακόπουλος: Στο πρόσωπο του Χριστού επαληθεύονται οι προφητείες

Η σημερινή Ευαγγελική περικοπή παραθέτει σε ένα μεγάλο μέρος της ένα μακρύ κατάλογο Εβραϊκών ονομάτων, που αποτελεί τον γενεαλογικό κατάλογο του Ιησού Χριστού.

Το Ευαγγέλιο της Κυριακής προ της Χριστού Γεννήσεως, 18 Δεκεμβρίου 2022

Η αλυσίδα αυτή των ονομάτων ξεκινά από τον Πατριάρχη Αβραάμ, συνεχίζει μέχρι τον Δαυΐδ, κατόπιν φθάνει στη βαβυλώνια αιχμαλωσία και τέλος καταλήγει στον Ιωσήφ, τον μνήστορα της Υπεραγίας Θεοτόκου. Ίσως σε κάποιους να ακούγεται κουραστική η αλληλουχία των ονομάτων.

Η αναφορά τους όμως έχει πολύ μεγάλη σημασία, διότι επιβεβαιώνει ότι ο Χριστός είναι ένα πρόσωπο πραγματικό, που έζησε σε συγκεκριμένη χρονική στιγμή της ιστορίας. Επιπλέον, με την παράθεση όλων αυτών των ονομάτων ο Ευαγγελιστής Ματθαίος αποδεικνύει στους Εβραίους, στους οποίους απευθύνεται πρωτίστως το Ευαγγέλιό του, ότι ο Ιησούς Χριστός είναι ο Λυτρωτής, που επί αιώνες περίμεναν.

Στο πρόσωπο του Χριστού επαληθεύονται οι προφητείες εκείνες, που έλεγαν ότι ο αναμενόμενος Μεσσίας θα προερχόταν από το γένος του Αβραάμ και του Δαυΐδ. Αυτό ακριβώς αποδεικνύεται από τον σημερινό γενεαλογικό κατάλογο του Χριστού. Όλες οι γενεές των ανθρώπων, πριν την έλευση του Ιησού Χριστού, προσδοκούσαν τη λύτρωση. Οι άνθρωποι έρχονταν στη ζωή και πέθαιναν έχοντας τη λαχτάρα μέσα τους να αντικρίσουν τον Μεσσία.

Είχαν τον πόθο να υποδεχθούν τον Ελευθερωτή και Λυτρωτή Ιησού. Και όμως όταν ήλθε οι Εβραίοι δεν Τον αναγνώρισαν τελικά. Τον Λυτρωτή Ιησού εμείς οι Χριστιανοί αξιωνόμαστε να Τον συναντάμε μέσα στην Αγία Του Εκκλησία. Θα Τον υποδεχθούμε μάλιστα σε λίγες ημέρες, που θα εορτάσουμε τα Χριστούγεννα, δηλαδή την είσοδό Του στην ιστορία του κόσμου. Είναι Αυτός που δίνει νόημα στην ιστορία και στη ζωή του κάθε ανθρώπου.

Εμείς οι Χριστιανοί δεν συναντάμε τον Χριστό απλώς. Έχουμε επιπλέον τη δυνατότητα να μένουμε ενωμένοι μαζί Του μέσα από τα Ιερά Μυστήρια της Εκκλησίας και να απολαμβάνουμε τα ασύλληπτα αγαθά της θείας Ενανθρώπησής Του. Γι’ αυτό είμαστε ασυγκρίτως πιο ευεργετημένοι από τους προγόνους του Χριστού. Τα Μυστήρια είναι αισθητά μέσα που μας μεταφέρουν την θεία Χάρη.

Αυτό συμβαίνει από θεία οικονομία λόγω της διπλής φύσης του ανθρώπου, η οποία περιλαμβάνει το υλικό σώμα και την άϋλη πνευματική ψυχή του. Ο Χριστός, με την πρόσληψη της δικής μας φύσης, ανακαίνισε και θέωσε την ανθρώπινη φύση και όχι τα πρόσωπα. Η ανθρώπινη φύση έγινε στο σύνολό της κοινωνός της θείας Χάριτος, οπότε τα ανθρώπινα πρόσωπα μπορούν τώρα, αν το θελήσουν, να φθάσουν στην τελείωση και στην θέωση. Δεν καταργείται η ανθρώπινη ελευθερία.

Στο δεύτερο μέρος της σημερινής Ευαγγελικής περικοπής ο Ευαγγελιστής Ματθαίος εστιάζει την προσοχή μας στην υπερφυσική Γέννηση του Κυρίου. Μας πληροφορεί ότι, όταν η Παρθένος Μαρία αρραβωνιάσθηκε με τον Ιωσήφ, βρέθηκε έγκυος με τη δημιουργική επενέργεια του Αγίου Πνεύματος. Μόλις όμως ο Ιωσήφ αντιλήφθηκε την εγκυμοσύνη της, σκέφθηκε να τη διώξει κρυφά.

Επειδή ήταν ενάρετος άνθρωπος, δεν ήθελε να τη διαπομπεύσει δημόσια. «Όταν όμως κατέληξε σε αυτή τη σκέψη, του εμφανίσθηκε στον ύπνο του ένας Άγγελος σταλμένος από τον Θεό και του είπε: “Ιωσήφ, απόγονε του Δαυΐδ, μη διστάσεις να πάρεις στο σπίτι σου την Μαριάμ, τη γυναίκα σου, γιατί το παιδί που περιμένει προέρχεται από το Άγιο Πνεύμα. Θα γεννήσει γιο, και θα του δώσουν το όνομα Ιησούς, γιατί Αυτός θα σώσει το λαό Του από τις αμαρτίες τους”» (ΜΑΤΘ. 1, 20-21).

Με όλα αυτά επαληθεύθηκε πλήρως εκείνο που είχε πει ο Κύριος αιώνες πριν μέσω του Προφήτη Ησαΐα: «Η παρθένος θα μείνει έγκυος και θα γεννήσει γιο, και θα του δώσεις το όνομα Εμμανουήλ, που σημαίνει, ο Θεός είναι μαζί μας» (ΜΑΤΘ. 1, 23). Ο Ιωσήφ έπραξε ό,τι του είπε ο Άγγελος. Παρέλαβε την Μαριάμ στο σπίτι του, αλλά ποτέ δεν ήλθε σε συζυγική σχέση μαζί της.

Όταν δε η Παναγία γέννησε τον πρώτο και μονάκριβο Υιό της, ο Ιωσήφ τον ονόμασε «Ιησού». «Ιησούς», δηλαδή «Σωτήρας», «Λυτρωτής»· αυτό είναι το όνομα του Ενανθρωπήσαντος Θεού. Εκφράζει δε τον σκοπό της έλευσής Του στον κόσμο, που είναι η σωτηρία του ανθρωπίνου γένους. Ο Θεός έγινε άνθρωπος για να μας λυτρώσει όχι από κάποιον ορατό εχθρό, αλλά από τον πιο αδυσώπητο δυνάστη, που επί αιώνες καταδίκαζε τους ανθρώπους σε θάνατο. Ο Θεός έγινε άνθρωπος για να μας απαλλάξει από την αμαρτία και τον θάνατο.

Το όνομα του Ιησού είναι το πιο ποθητό και λατρευτό όνομα στα χείλη των Μαρτύρων, των Οσίων και όλων των Αγίων της Εκκλησίας μας. Και αυτό γιατί ο Χριστός μας επαναφέρει στην αρχέγονη δόξα και μας καθιστά πολίτες της Ουράνιας Βασιλείας Του, αν βέβαια κι εμείς το θελήσουμε. Σε λίγες ημέρες θα εορτάσουμε τα Χριστούγεννα και θα υποδεχθούμε τον προσωπικό μας «Σωτήρα», τον Κύριο Ιησού Χριστό.

Ας Τον ευχαριστήσουμε με όλη μας την ψυχή για ό,τι έχει κάνει για τη σωτηρία μας και ας αποθέσουμε ενώπιόν Του την ελπίδα της σωτηρίας όλου του κόσμου, αλλά και της ψυχής μας. Μην αφήσουμε κι άλλη μία εορτή των Χριστουγέννων να πάει χαμένη, χωρίς να έχουμε κάνει κάτι για τη σωτηρία της ψυχής μας. Μακριά από τον Χριστό και την Εκκλησία Του οδηγούμαστε σε αδιέξοδα και χάνουμε την ευκαιρία να απολαύσουμε την αληθινή χαρά.

Πρωτοπρεσβύτερος Βασίλειος Κ. Γιαννακόπουλος
Εφημέριος Ιερού Ναού Αγίου Αλεξίου Αιγίου