Άγιον Όρος

Αρχ. Βαρθολομαίος: Το «ευαγγέλιο» του διαβόλου για την τραγωδία στα Τέμπη

Αρχ. Βαρθολομαίος: Το «ευαγγέλιο» του διαβόλου για την τραγωδία στα Τέμπη
Η πρόσφατη τραγωδία στα Τέμπη συγκλόνισε την ελληνική κοινωνία! Να χάνονται τόσοι άνθρωποι, οι περισσότεροι νέοι, με τόσο άδικο τρόπο για απαράδεκτους και εξοργιστικούς λόγους είναι κάτι που δεν χωράει ο νους!

Του Αρχιμ. Βαρθολομαίου, Ηγούμενου Ιεράς Μονής Εσφιγμένου

Η πρόσφατη τραγωδία στα Τέμπη συγκλόνισε την ελληνική κοινωνία! Να χάνονται τόσοι άνθρωποι, οι περισσότεροι νέοι, με τόσο άδικο τρόπο για απαράδεκτους και εξοργιστικούς λόγους είναι κάτι που δεν χωράει ο νους!

Πολλοί συγκλονίστηκαν και “έχασαν την γη κάτω από τα πόδια τους”. Έχασαν τις σταθερές και τις βεβαιότητες της ζωής τους. Γέμισαν με ανασφάλεια και αναρωτιούνται αν αυτό το κράτος μπορεί να εγγυηθεί την ασφάλειά τους. Πως είναι δυνατόν να συνέβη αυτό το δυστύχημα στο υποτιθέμενα “πιο ασφαλές μέσο μεταφοράς”; Πως εμπιστευθήκαμε τις ζωές των παιδιών μας σε άτομα που τους διακατέχει η ανικανότητα και η ανευθυνότητα; Ποιες νοοτροπίες και παθογένειες μας έφτασαν σε αυτό το σημείο; Διερράγη η όποια εμπιστοσύνη της κοινωνίας είχε απομείνει προς τους θεσμούς της Πολιτείας. Ο “βασιλιάς αποδείχθηκε γυμνός”.

Μπροστά στο τραγικό γεγονός αρμόζει η σιωπή και η ενδοσκόπηση. Να σκεφθούμε τι κάναμε λάθος ως κοινωνία και ως παλαιότερες γενεές, ώστε να αφήσουμε την τύχη της ζωής των παιδιών μας σε ανεπαρκείς ανθρώπους. Να συλλογιστούμε πως θα αποφευχθούν νέες χειρότερες τραγωδίες.

Παρ’ όλα αυτά κάποιοι βρήκαν την ευκαιρία για διαβολικής εμπνεύσεως κήρυγμα. Ο αρχηγός της κατάληψης του κεντρικού κτηρίου της Μονής μας, ο οποίος ουδεμία σχέση έχει με το Άγιο Όρος και την Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία, πρόβαλε την εξωφρενική άποψη πως για το τραγικό δυστύχημα δεν φταίει κανείς και τίποτα άλλο παρά μόνο πως δήθεν οι νέοι που σκοτώθηκαν έλαβαν μέρος σε καρναβαλικές εκδηλώσεις. Ένα κήρυγμα άκρως διχαστικό για την κοινωνία που μετέδωσε από το νέο στούντιο βιντεοληψίας εντός κατάληψης.

Ένα κήρυγμα βγαλμένο κατευθείαν από τα “έγκατα της κόλασης”. Ένα απεχθές και σιχαμερό κήρυγμα που προκαλεί μίσος και αποστροφή προς το ράσο λόγω αυτών που αναξίως το φέρουν και αυτοπαρουσιάζονται ως χριστιανοί και μάλιστα ορθόδοξοι.

Παρουσιάζουν αποκυήματα της φαντασίας τους ως δήθεν διδασκαλία της Εκκλησίας. Τολμούν να αυτοπαρουσιαστούν ως ερμηνευτές του θείου θελήματος. Παρουσιάζουν έναν Θεό τιμωρό που εκδικείται σκοτώνοντας 60 περίπου επιβαίνοντες μιας αμαξοστοιχίας, διότι κάποιοι από αυτούς ίσως πήγαν σε καρναβαλικές εκδηλώσεις στις οποίες συμμετείχαν δεκάδες, αν όχι εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπων.

Προκαλούν εμετικά αισθήματα και αποστροφή για κάθε ιερωμένο, για κάθε έναν που φορά ράσο. Προβάλλουν τα πάθη του μίσους, της κατάκρισης, του φαρισαϊσμού και της εκδικητικότητας, μη τυχόν και υπάρχει κάπου το πάθος της λαγνείας. Είναι οι Φαρισαίοι, από τους οποίους ο Χριστός απέστρεψε το πρόσωπό Του για να συναναστραφεί με την πόρνη.

Αν θα ήθελε κάποιος να ερμηνεύσει πνευματικά πως φτάσαμε στην τραγωδία των Τεμπών υπάρχουν πολλά σχετικά θέματα. Πολλά από αυτά έχουν τεθεί και στην πρόσφατη αρθρογραφία από πολλούς λογικούς ανθρώπους. Ο “ωχαδελφισμός”, η γενική αδιαφορία, η ανοχή στο άδικο και την παρανομία, οι πελατειακές σχέσεις κράτους-πολίτης, η αναξιοκρατία, η έλλειψη αξιολόγησης, η ακηδία, η υπερηφάνεια, η “ψευτομαγκιά”, η ανευθυνότητα, οι κομματικές παροπίδες, η διχαστική λογική, η ασυνεννοησία είναι μερικές από τις παραμέτρους πνευματικής φύσης που σχετίζονται με το θέμα.

Όλα αυτά τα σημαντικά πνευματικά θέματα που ταλαιπωρούν μεγάλο μέρος της κοινωνίας μας παραβλέπονται από τους φονταμενταλιστές και τους φανατικούς. Για αυτούς τα μόνα πάθη είναι τα εμφανή και εύκολα εντοπίσημα. Τα αφανή και δυσκόλως εντοπίσημα τα αμνηστεύουν και τα καλλιεργούν εντός τους! Παραλογισμός, διχόνοια, κατάκριση. Αφήνουν τα απλά και εμφανή κατά μέρους και προβαίνουν σε εξωφρενικούς συνειρμούς με μόνο σκοπό την ικανοποίηση μια σαδιστικής εκδικητικότητας. Βρίσκονται σε ένα παραλήρημα νομίζοντας μάλιστα πως είναι προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης!

Όχι μόνο δεν καταδεικνύουν τα πνευματικά αίτια της κατάντιας που επικρατεί, αλλά μάλιστα τα καλλιεργούν. Καλλιεργούν δηλαδή συστηματικά την ανευθυνότητα λέγοντας πως ποτέ εμείς δεν φταίμε σε τίποτα. Για όλα φταίει η “νέα τάξη”, οι “ξένοι”, οι “εβραίοι”, ο ένας και ο άλλος. Ποτέ εμείς οι ίδιοι! Η μοίρα μας δεν είναι στα χέρια μας σύμφωνα με αυτούς, αλλά είμαστε άμοιρα όντα. Δεν χρειάζεται – κατά αυτούς – να δείξουμε υπευθυνότητα που προϋποθέτει αγάπη και πνεύμα διαλόγου και συνεννόησης που προϋποθέτει ταπεινοφροσύνη. Αρκεί να τηρούμε μια τυπική υποκριτική ερωτική εγκράτεια για να “σωθούμε” στον ουρανό, στην άλλη ζωή, και ας αυτοκαταστραφούμε ως κοινωνία στην παρούσα ζωή από ανευθυνότητα και μίσος προς τον συνάνθρωπο.

Ο φονταμενταλισμός, ενώ ανθεί σίγουρα εκτός της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, δυστυχώς τελευταία εισχωρεί ως καρκίνωμα και στα μέλη της Εκκλησίας μας, ιδιαίτερα σε χώρους όπου ανθεί ο εθνοφυλετισμός, όπου η θρησκεία γίνεται εργαλείο για χρήση από κρατικά αφηγήματα, και “όπιο του λαού”, όπως θα έλεγε και ένας άθεος.

Θα πρέπει όλοι λοιπόν να διαχωρίσουμε τις θέσεις μας και να καταδικάζουμε άμεσα και απερίφραστα τέτοιες θέσεις. Θα πρέπει να αφήσουμε κατά μέρους τα αφηγήματα περί δήθεν διχασμού, όταν γίνεται απόπειρα διαλόγου για να καταδειχθεί το λάθος, και να επαναλειτουργήσει ορθά το συνοδικό σύστημα στις κατά τόπους εκκλησίες με βάση την αγάπη για το δίκαιο και την αλήθεια, παρά με τις διπλωματικές ισορροπίες.

Έτσι και αλλιώς με την διαβολική ιδεολογία δεν μπορούμε παρά να είμαστε εκ φύσεως διχασμένοι. Με τον διαβολικό λογισμό δεν ερχόμαστε σε διάλογο. Όσο ανεχόμαστε την ύπαρξη τέτοιων αφηγημάτων στους κόλπους μας, για να μην χαλάσουν δήθεν οι σχέσεις μας, τόσο αυτή η ιδεολογία θα καταβροχθίζει την Εκκλησία ως την τελική αυτοκατάργησή της και εξαφάνισή της. Το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη σηματοδοτεί μια εποχή, κατά την οποία τα ψέματα τελειώνουν. Μόνο με ξεκάθαρες απαντήσεις η κοινωνία μας μπορεί να πάει μπροστά.

Οι απόψεις που αναφέρονται στο κείμενο είναι προσωπικές του αρθρογράφου και δεν εκφράζουν απαραίτητα τη θέση του orthodoxia.online